#3voor2016 ‘De (verhalende) content trends voor 2016 van Patrick de Bot’

Dit blog is eerder verschenen op Nieuws.SocialPatrick de Bot (1974) werkte meer dan 15 jaar als copywriter en conceptontwikkelaar. De Bot deed dit voor diverse bureaus in Zuid-Nederland en met name gericht op B2B-accounts. Sinds september 2015 helpt hij als Man van het Woord bedrijven om hun onderscheidend vermogen onderscheidend onder woorden te brengen op de juiste kanalen.

Drie trends voor 2016

Oh ja, Patrick de Bot is nieuw op Nieuws.Social. Zijn drie trends:

  1. Kwaliteitscontent. Content shock, content-overload, content overkill. Het is allemaal al een keer benoemd. Er komt dagelijks gewoon te veel content op ons af. En in 2016 alleen maar meer. De totale hoeveelheid digitale informatie die jaarlijks wordt gecreëerd – en gedeeld – wordt niet voor niets in zettabytes uitgedrukt (1 ZB = 1 triljoen GB). Rare paradox eigenlijk. Bedrijven produceren als een gek content voor consumenten. Consumenten hebben problemen om de content te verwerken. En dus gaan ze filteren. De beste filter is wat dat betreft kwaliteit. Helpt je ook nog aan een betere ranking in de zoekmachines.
  2. Visuele content! Het effect dat een foto – van je eigen kinderen of huisdieren – op Facebook heeft, dat wil je ook met je zakelijke posts. Ik tenminste wel. Waarom lukt dat vaak niet? Kinderen en dieren zijn eerlijk, leuk, spontaan. Ze engagen honderd keer beter. Natuurlijk is authenticiteit hier een factor. Maar los daarvan wordt visuele content (zegt de tekstschrijver), en dat was al voor 2016 bekend, veel beter gewaardeerd. Zeker op smartphones en tablets.
  3. Verhalende content. Niet nieuw, maar als ‘trend’ zeker nog niet over in 2016. Met een mooi, pakkend, langlopend en consequent verhaal bouw je meer op dan met incidentele, korte harde schreeuwen. In 2016 zijn we nog lang niet uitgepraat. Sterker nog. Veel bedrijven moeten nog met hun verhaal beginnen. Denken in series, reeksen en formats gaat zorgen voor structureel goede content die blijft boeien.

Reactie toevoegen